تبلیغات
گروه سبحان - ولادت با سعادت سبط اوسط اقا ابا عبدالله ؛ حضرت علی اكبر علیه السلام و گرامیداشت روز جوان بر همگان مبارك باد

گروه سبحان

بزرگ مردتاریخ

جستجو
لوگو دوستان

 پایگاه مقاومت بسیج نصر
جعبه حدیث


اى فاطمه را آئینه ى كوثر دیگر          وى نوش لبت شهد و گل و شكر دیگر

اى اصل تو از آب و گل ختم رسالت    از نور حسین آمده‏اى حیدر دیگر



تولد و  سن  حضرت علی اکبر (ع)

مرحوم مقرّم می نویسد: علی اكبر در روز یازدهم شعبان(1) سال 33هجری- دو سال قبل از كشته شدن عثمان(2) به دنیا آمد. و این موافق است با قول ابن ادریس(ره) در « سرائر » كه فرموده: حضرت علی اكبر در خلافت عثمان چشم به دنیا گشود.

 


پس در روز عاشورا آن بزرگوار 27ساله بوده و تایید می شود به اتفاق مورّخین و علماء علم نسب كه حضرت علی اكبر از امام سجّاد (ع) بزرگتر بوده، و امام سجّاد (ع) در روز عاشورا 23سال داشته اند، و اینكه بعضی سن آن جناب را 17یا 19سال نقل كرده اند، با این اتفاق مغایر است، مضافاً بر اینكه شاهدی بر قول خود ندارند.(3)

ابن شهر آشوب (ره) می نویسد: علی اكبر هیجده سال داشت، و گفته شده 25سال بوده است.(4)

محدّث قمی (ره) گوید: در سن علی اكبر اختلافی عظیم است،ابن شهر آشوب و محمّد بن ابی طالب گویند؛ 18ساله بوده، و شیخ مفید او را 19ساله دانسته (5)، بنابراین از امام زین العابدین (ع) كوچك تر بوده است. و بعضی گویند 25ساله بوده و غیر از این هم گفته اند. پس علی اكبر از برادرش امام سجاد (ع) بزرگتر بود و این اصلح و اشهر اقوال است. از شیخ اجل ابن ادریس در خاتمه كتاب حج نقل می كند كه حضرت علی اكبر بزرگتر بوده، و آن جناب در زمان خلافت عثمان متولد شده است، و از جدّش امیرالمؤمنین(ع) روایت كرده است، و شعراء‌ در مدح او اشعار سروده اند.

ابن ادریس در رد كسانی كه می گویند علی اكبر كوچك تر بوده مینویسد:‌ دراین باب باید به خبرۀ‌ این فن كه علماء‌ نسب و تاریخ و اخبارند، مانند زبیر بن بكار رجوع نمود، و نام جمعی را می برد كه همگی علی اكبر (ع) را بزرگتر می دانند و بر این قول اتفاق دارند.

سپس محدّث قمی(ره) می فرمایند: دراینجا گفتار ابن ادریس كه فارس این میدان است، وبا تتبّع كافی به صراحت سخن گوید، كافی است، و مضمون اشعاری كه در مدح او وارد شده، و گفتار معاویه ملعون در حقّ او مؤیّد است. (5)

مرحوم ملا هاشم می نویسد:‌ آن حضرت 25ساله بوده كه دو سال از حضرت زین العابدین(ع) بزرگتر بوده، و احتمالاً این قول اقوی می باشد.

مرحوم مقرّم و بسیاری از مورّخین نقل كرده اند:‌كه حضرت علی اكبر (ع) از امام سجاد (ع) بزرگتر است. (6)

عدّه ای چون شیخ مفید(ره) در « ارشاد» و طبرسی(ره) در«اعلام الوری» می گویند:‌امام سجّاد (ع) بزرگتر بوده بدون اینكه شاهدی بیاورند. (7)

بعضی چون ابن شهر آشوب در« مناقب »‌و ابن طلحه شافعی در «مطالب السؤول » و ابن صبّاغ در «‌ فصول المهمة »‌ تصریح كرده اند كه حضرت حسین (ع) سه پسر داشته اند:‌علی اكبر ، علی اوسط و علی اصغر .


فضائل حضرت علی اکبر (ع)

الف: شباهت او به پیامبر اكرم(ص)

این جوان خوش سیما در طلاقت زبان و زیبائی صورت و سیرت و خلقت اشبه مردم به رسول خدا(ص) بود، كه جامع همه كمالات و صفات حسنه و اخلاق نیكو می باشد. نعمت های خداوند بی شمار است «‌ و اگر نعمتهای خدا را بشمارید، آنها را شماره نتوانید كرد».(1) مع ذلك قرآن نعمتهای دنیوی را كوچك شمرده كه « بگو بهره مندی از این دنیا اندك است ». (2) و لیكن دربارۀ اخلاق پیامبر (ص) میفرماید: « همانا تو دارای اخلاق عظیم و برجسته ای هستی » . (3)

و حضرت علی اكبر (ع) در جمع صفات و اخلاق چون حضرت محمّد (ص) بود. پدر بزرگوارش دربارۀ‌ او فرمودند:

«
خدایا گواه باش جوانی كه در خلقت و سیرت و گفتار شبیه ترین مردم به پیامبرت بود به جنگ این مردم رفت، و ما هرگاه به دیدن پیامبرت مشتاق می شدیم به این جوان نگاه می كردیم ». (4)


ب: عصمت آن بزرگوار

عصمت همانند عدالت دارای درجات متفاوت است، و هیچكس به درجۀ‌ چهارده معصوم (ع) نمی رسد،‌ لكن خداوند مقام عصمت را به حضرت علی اكبر (ع) لطف فرموده است. كلمۀ « طیّب » و « زكیّ » كه درزیارت رجبیّه امام حسین (ع) است را می توان مؤیّد عصمت دانست.


ج: صفات آن سرور

حضرت علی اكبر دارای صفات جلال و جمال و ملكات نیكو بود، و به عالم ملكوت وصل بود. دو حدیث از مرحوم سیّد بن طاووس و شیخ مفید در طیّ طریق كربلا نقل كردیم كه به پدر بزرگوارش گفت: « آیا ما بر حقّ نیستیم؟». حضرت فرمودند: بلی. گفت: « حال كه چنین است از مرگ باكی نداریم».


د: شجاعت

آن بزرگوار شجاعت را از علی مرتضی (ع) به ارث برده بود.

علّامه مجلسی (ره) نقل می كند: آن حضرت به هر جانب روی می آورد گروهی را به خاك هلاكت می افكند، «‌بقدری از آن لشكر كشت كه از كثرت كشته به شیون آمدند، و روایت شده؛ علی اكبر با آنكه تشنه بود 120نفر را كشت آنگاه نزد پدر بازگشت. دوباره به میدان آمد و آنقدر جنگید تا كشته ها به دویست نفر رسید». (5)

ه: تربیت شدن در دامان عمویش حضرت مجتبی و پدرش سیّدالشّهداء(ع) در«كافی» و «فقیه» و «تذهیب» در زیارتی ازحضرت صادق(ع) روایت شده كه كنار قبر فرزند آن حضرت علی بن الحسین(ع) كه نزد پای پدر مدفون است می روی و می گوئی: «‌ سلام بر تو ای فرزند رسول خدا، سلام بر تو ای فرزند امیرالمؤمنین، سلام بر تو ای فرزند حسن و حسین». (6)

شیخ صدوق (ره) بعد از نقل این زیارت می فرماید: این اصلح زیارات نزد من است. گفته اند: ( برای این فرزند امام حسن (ع) گفته شده است كه چون امام مجتبی (ع) مربّی و معلّم حضرت علی اكبر(ع) بوده است، و در حدیث آمده است: « پدر سه گونه است؛ آنكه ترا به دنیا آورد، و كسی كه تو را تعلیم نموده، و دیگر پدر زن ». (7)

محدّث قمی (ره) می نویسد: دراین مدّتی كه آن حضرت دردنیا بود، عمر شریف خودرا صرف عبادت و زهادت و اطعام مساكین و اكرام مسافرین، و سعۀ در اخلاق و توسعه در ارزاق فرموده بحدّی كه در مدحش گفته شده:

لَمْ تَرَ عَیْنُ نَظَرَتْ مِثْلَهُ                         

 

مِنْ مُحْتَفٍ یَمشُی وَ لا ناعِلٍ

*
هیچ دیده ای مانند او ندیده است، نه كسی كه پابرهنه راه می رود و نه كفش پوشیده .

حضرت امیرالمؤمنین (ع) بسیار او را دوست می داشت، حتّی آنكه او را مدح نموده، اشعاری درمدح او می سرود.

بوالفرج اصفهانی در« مقاتل الطالبین » از مغیره نقل می كند كه روزی معاویه گفت: امروز سزاوارترین مردم به خلافت كیست؟ گفتند:‌ تو، گفت: چنین نیست بلكه شایسته ترین مردم براین امر علی بن الحسین (ع) (علی اكبر) است. چون جدّش رسول خدا(ص) می باشد و شجاعت بنی هاشم و سخاوت بنی امیه و جمال و بزرگ منشی ثقیف دراو جمع است.(8 )


آیا لیلی مادر علی اكبر، در كربلا بود؟


به نظر می آید كه بودن لیلی در كربلا دلیل نمی خواهد، چون امام حسین (ع) همه خاندانش، از زنان و فرزندان همراه خود به مكّه و از آنجا به كربلا بردند.

 

از « معالی السبطین » نقل شد كه به دستور حضرت امام حسین (ع) لیلی برای علی اكبر دعا نمود و بازگشت او را از خداوند خواست، و این مطلب را تأیید می كند اتّفاق همه مورّخین و مقتل نویسان كه حضرت علی اكبر (ع) جنگ را رها كرده و به خیمه بازگشت، و این عمل هیچ مناسبتی ندارد، خصوصاً با شوق فراوان آن بزرگوار به شهادت،‌ناچار باید گفت كه دعای مادر بود كه آن حضرت به خیمه ها بازگشت نمود



ازدواج حضرت علی اكبر(ع)

اگر بگوییم آن جناب هنگام شهادت 25سال یا بیشتر داشتند حتماً‌ ازدواج كرده بودند، چون این بزرگوار تارك این سنّت عظیمه نخواهند بود.

در حدیث «كافی» و «تهذیب» و «‌قرب الاسناد» روایت نموده كه بزنطی ازحضرت رضا (ع) سئوال كرد:‌آیا می شود زنی را با امّ ولد پدر آن زن تزویج نمود؟ فرمودند:‌بلی، گفت: به ما خبر رسیده كه حضرت سجّاد (ع) چنین نمودند؟ یعنی دختر امام حسن مجتبی (ع) و كنیز امّ ولد آن حضرت را تزویج نمودند.

امام رضا(ع) فرمودند:‌ چنین نیست بلكه حضرت سجّاد (ع) دختر امام حسن (ع)، و نیز امّ ولد از حضرت علی اكبر (ع) – كه در كربلا شهید شده بود _ را تزویج نمودند. (1)

و در زیارت حضرت علی اكبر (ع) _ كه ابو حمزه از حضرت صادق (ع) روایت كرده_ آمده است :

«
صلوات خداوند بر تو و بر اقوام و خاندان و پدران و فرزندان و مادرانت ،‌(پدران ) نیكوئی كه خداوند پلیدی را از آنها دور نمود و آنها را پاكیزه قرار داد سلام بر تو ای فرزند رسول خدا و ای فرزند امیرالمؤمنین (ع) و حسین بن علی (ع) ... پس گونه ات را بر قبر بگذار و سه مرتبه بگو :صلوات خداوند بر تو باد ای اباالحسن...»(2)


اوّلین شهید از اهل بیت

چون اصحاب با وفای آن سرور به درجۀ‌ شهادت رسیدند، و نوبت به خاندان آن بزرگوار رسید، علی اكبر اوّل آنها بود كه به میدان شتافت.

مرحوم سید بن طاووس وابن نما نقل می كنند؛ چون با آن حضرت بجز خاندانش كسی نماند، علی بن الحسین (ع) كه از زیبا صورتان و نیكو سیرتان روزگار بود بیرون آمد و از پدر اجازه خواست، حضرت به او اجازه داد. (1)

مرحوم شیخ مفید می نویسد: همچنان یك یك از یاران سیدالشهداء‌ (ع) پیش می آمدند و كشته می شدند، تا از همراهان امام حسین (ع) جز خاندانش كسی بجای نماند. پس فرزندش علی بن الحسین (ع) پیش آمد. (2)

ابن ادریس(ره) می نگارد: « علی اكبر اوّلین كشته از آل ابی طالب در روز كربلا بود ». (3)

از زیارت ناحیۀ مقدّسه چنین استفاده می شود كه : حضرت علی اكبر(ع) اوّل شهید از اهل بیت بوده است. «‌ سلام بر تو ای اوّلین جان باخته از خاندان بهترین زادگان ( رسول اكرم(ص) ) از دودمان ابراهیم خلیل ».(4)


حضرت علی اكبر علیه السلام الگوی جوانان

 


دیرزمانی است که جوانان کشورهای اسلامی، که از تابش وحی و زلال‏معارف ناب الهی بهره می‏برند، باشیوه‏های گوناگون و متنوع دشمن‏در راهزنی فکر و فرهنگ رو به رویند.
پیروزی انقلاب اسلامی ایران، این حساسیت ناپیدا را به صورت‏آشکار در آورد و سردمداران استکبار را به اظهار نظر شفاف‏واداشت.

 


امروز دشمن به خوبی دریافته است که ما جوانان با ویژگی‏هایی‏همانند آرمان خواهی، عدالت‏طلبی، عشق به باورهای آسمانی و علاقه‏به رهبران مذهبی، لشکرهایی به هم فشرده و آماده کارزاریم.

 

 

ازاین رو، ایجاد تردید در باورهای آسمان زاد، تزریق فرهنگ بیگانه‏با نمایش آداب و رسوم و شیوه‏های زندگانی آنان، کوشش حساب شده‏در کنار زدن چهره‏های مورد علاقه مردم بویژه جوانان، پرورش روحیه‏ذلت و خواری در بیگانه ساختن ما با الگوهای شایسته فرهنگ اسلامی‏و ارائه الگوهای ساخته شده از آن سوی مرزها به عنوان معجزه‏آفرینان خوشبختی و سعادت و رفاه را در دستور کار خود قرار دادتا بدین وسیله دست‏یکایک ما را از دستان پرمحبت اسوه‏های صداقت‏پیشه و راستین در آورده و دل و دیده مان را از آموزه‏های ناب‏دینی تهی گرداند. غافل از آنکه نسیم سعادت بخش معارف الهی وسخنان قدسی پیشوایان محبوب ما، به سان کیمیایی گرانسنگ، دلهای‏آگاه و بیدار همگان را از غبارها پاک ساخته، آینه گونه محل‏پذیرش آفتاب هدایت می‏گرداند.

 

 




نوشته شده در سه شنبه 21 تیر 1390 توسط گروه سبحان
مقام معظم رهبری

نویسندگان
نظر سنجی
ابر برجسب ها
آمار سایت
Blog Skin