تبلیغات
گروه سبحان - معیارهای تبلیغات صحیح انتخاباتی از منظر امام خامنه‌ای(مدظله)

گروه سبحان

بزرگ مردتاریخ

جستجو
لوگو دوستان

 پایگاه مقاومت بسیج نصر
جعبه حدیث



سعی كنید این حركت زیبا و این حركت عظیم مردمی را - كه حقیقتاً یك آزمایش بزرگ مردمی و ملی و اسلامی است - با همان نزاهت و طهارت و پاكیزگی كه مطلوب اسلام است، پیش ببرید.






1. صرف هزینه متعارف و دوری از اسراف

«در تبلیغات انتخابات ... مراقبت شود كه مخارج بیش از متعارف و زیادی و اسراف­گونه انجام نگیرد. ... مسئولان در هرجا كه هستند، باید كاری كنند كه این ارتباط و علقه با مردم و این پیوند و این اعتماد، حفظ شود و ولایت به معنای حقیقی كلمه - كه اسلام آن را خواسته است - تحقّق پیدا كند. این كه باشد، همه سلاحهای دشمن، به كلّی كُند خواهد بود. همه سلاحهای دشمن، در مقابل نظام الهی و قرآنی جمهوری اسلامی، كُند است. دشمن، بی خود خودش را زحمت و دردسر می دهد. هر كاری بكنند، با نظامی مردمی كه راهی را انتخاب كرده است و آن را آگاهانه و بااراده و باهمت طی می كند، هیچ كاری نمی توانند بكنند.»[1]

«تبلیغات پُرخرج هم نكنند. یكی از كارهایی كه بنده - چه در تبلیغات انتخابات مجلس و چه در انتخابات ریاست جمهوری- همیشه نگران آن هستم، این است. نه خودشان تبلیغات پُرخرج كنند، نه به طرفدارانشان اجازه دهند. بعضی افراد ممكن است بگویند به ما ربطی ندارد؛ این كار پُرخرج را دیگران می­كنند. شما بگویید نكنند. ... چه نیازی هست كه برای تبلیغات گوناگونِ رنگینی كه بعضی جاها می­كنند، پول زیادی مصرف شود كه احیاناً بعضی افراد هم نتوانند خودشان آن خرج را كنند و مجبور باشند از كسانی بگیرند و خدای نكرده وامدار شوند؟»[2]

«در این تبلیغات، خرج و اسراف هم نشود. بنده گمان می‌­كنم اگر كسی‌ برای‌ خدا از اسراف در تبلیغات و كارهای‌ ناباب اجتناب كرد، خدای‌ متعال به او كمك خواهد كرد و او را در مقصودی‌ كه دارد، موفّق خواهد گرداند.»[3]


2. حفظ فضای اخلاقی در تبلیغات و جلوگیری از بروز فضای كدورت بین مردم


«سعی كنید این حركت زیبا و این حركت عظیم مردمی را - كه حقیقتاً یك آزمایش بزرگ مردمی و ملی و اسلامی است - با همان نزاهت و طهارت و پاكیزگی­ای كه مطلوب اسلام است، پیش ببرید. البته متن و عموم مردم عزیز كشور ما همین طورند. سعی كنید كدورت ایجاد نشود. مسابقه انتخاباتی، ضمن این كه یكی از جدّی­ترین كارهای یك ملت است و به هیچ وجه جنبه شوخی و بازی در آن نیست و بسیار جدّی است؛ اما شبیه مسابقات ورزشی است. در مسابقات ورزشی همه تلاش می كنند، اما كسانی كه اهل اخلاق و اهل فهمند، این تلاش را با كارهای زشت و نامناسب همراه نمی­كنند. البته من مردم خودمان را عرض می كنم، والّا بعضی از ملتهای دیگر - مثل انگلیسی­ها- هستند كه مسابقات فوتبال را هم به كُشت و كشتار تبدیل می كنند! ما به آنها كاری نداریم. ملت ما اهل اخلاق و معنویّت و عاطفه است. نگذارید كه فضای انتخاباتی، فضای كدورت شود. هر كدام از نامزدها و طرفدارانشان، برای خودشان تبلیغ كنند، اما دوستان و هم میهنان و برادرانشان را كه احیاناً از نامزد دیگری حمایت می كنند، زخم­خورده و رنج دیده و از خودشان مكدّر نكنند. به این نكته توجّه كنید. این، خیلی مهمّ است.»

«انتخابات باید در فضای آرام و با صفا انجام گیرد و دور از تشنّج و درگیری و فضای نفرت باشد. بدیهی است كه در همه جا نامزدهای گوناگونی با آراء و عقاید و سلایق مختلفی هستند و مردم هم نگاه می كنند و ان شاءاللّه با شناسایی و با تدبّر انتخاب می كنند و رأی خواهند داد. این كار باید در فضای آرام انجام گیرد. این افتخار ماست. ... فضای خشونت سیاسی و تشنّج سیاسی و نفرت، به حال انتخابات مضرّ است. یك عدّه را از عرصه حضور در انتخابات بی­زار می كند؛ یك عدّه را دچار تردید می­نماید، دل­ها را می­میراند و امیدها را می­كاهد.»[4]

3. لزوم احتراز از رفتارهای خلاف شرع و عرف اسلامی در تبلیغات

«البته در گوشه و كنار حرف­هایی شنیده می شود كه قدری مایه خلاف توقّع است. این را هم همه توجّه كنند كه بعضی از كارها مربوط به خودی­ها نیست؛ مربوط به دشمن است. راه انداختن كاروان شادی در عصر عاشورا، مربوط به مردم انقلابی و مسلمان نیست. این كار دشمن است. گیرم كه عكس یك نامزد انتخاباتی را هم به دست بگیرند؛ این حیله آنهاست. نباید هیچ كس از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را متّهم كرد كه شما از آنها خبر داشتید و آنها طرفدار شمایند. نخیر؛ آنها چه طرفداری از كسانی دارند كه اهل دین و معنویّت و این چیزها هستند. ربطی ندارد. شاید خود آن فریب خورده­هایی هم كه در خیابان­ها سوار بر اتوبوس شدند و آن مناظر زشت را راه انداختند، ندانند كه قضیه چیست. دستی آنها را حركت می دهد، برای این كه فضا را خراب كند؛ برای این كه مردم را ناراحت كند؛ برای این كه انتخابات را در نظر متدیّنان یك كار نامناسب جلوه دهد و چهره ها را خراب كند. البته مسئولان باید بگردند و آن دست پنهان را پیدا كنند. ... صحبت سر اینها نیست؛ صحبت سر غفلت­هایی است كه ممكن است خدای نكرده گاهی از خودی­ها سر بزند. بعضی­ها را متّهم كنند و بعضی­ها را مورد اهانت قرار دهند. این كار درست نیست. البته تبلیغات منطقی و معقول و با استدلال، اشكالی ندارد؛ لیكن نباید فضا را خراب و مكدّر كرد.»[5]

4. احتراز از تخریب كاندیداهای رقیب

«به همة برادران و خواهران و همة ملت عزیز ایران سفارش می‏كنم كه فضای انتخابات را، هم گرم و هم سالم نگه دارند. كسانی كه به یك نامزد انتخاباتی علاقه‏مندند، مراقب باشند به خاطر علاقة به او، نامزد دیگر را تخریب نكنند؛ این بین مردم اختلاف و نقار ایجاد می‏كند؛ علاوه بر این‏كه تخریب اساساً كار درستی نیست و فایده‌ای هم ندارد. كسی كه با تخریب یك نامزد انتخاباتی می‏خواهد آراء او را كم كند، به مقصود خودش دست پیدا نمی‏كند؛ هم یك كار غلط و خلاف منطق و در موارد بسیاری خلاف شرع انجام می‏گیرد، هم فایده‌ای گیر او نمی‏آید. فضا را سالم نگه دارید. شما از نامزدِ خودتان حمایت كنید، دیگران هم از نامزدِ خودشان حمایت كنند و به او رأی دهند.»[6]

«در شروع انتخابات، بخصوص در تبلیغات، هر كسی‌ و هر جمعیتی‌ گزینه­ای‌ دارند؛ كسی‌ را می‌خواهند انتخاب كنند و او را بر دیگران ترجیح می‌­دهند. این جا، جای‌ خطرناكی‌ است و میدانی‌ است برای‌ این كه خدای‌ نكرده صفات بد در انسان بروز پیدا كند. این، خطری‌ در راه انتخابات است كه یك تجربه بزرگ محسوب می‌شود. همه با همّت؛ اما با حسن خلق و روشن­بینی‌ و امید و روی‌ خوش و دل خوش با این قضیه مواجه شوند.»[7]

«نكته ای كه در باب انتخابات عرض می كنم، این است كه فضای انتخابات باید سالم باشد. نباید عدّه­ای با قلم و بیان و مطبوعات و عدّه ای هم با ابراز مخالفت با فلانی یا طرفداری از این نامزد یا آن نامزد، فضا را آلوده كنند. كسانی كه به اسلام احترام می­گذارند، كسانی كه قدر و ارزش جمهوری اسلامی را ارج می­نهند، كسانی كه از ما حرف­شنوی دارند، در هر جای كشور هستند، از همین اوّل كار مراقب باشند. كارشكنی نسبت به دیگران، لجن­پراكنی علیه این نامزد یا آن نامزد، بدگویی كردن و افشاگری­های بی پایه و اساس نسبت به اشخاص، همه این­ها كارهای ممنوع و ضدّ ارزش و خلاف مشی جمهوری اسلامی و خلاف حق است. از این كارها اجتناب كنند.»[8]

«از طرف علاقه­مندان به نامزدهای‌ انتخاباتی‌ گوناگون، بداخلاقی­های‌ انتخاباتی‌، شایستة‌ ملت ما نیست؛ تهمت زدن آدم­های‌ مؤمن را، مصونیت­دار از لحاظ اسلامی‌ و شرعی‌ را؛ در معرض هتك آبرو قرار دادن در شبنامه­ها، در مطبوعات، در پایگاه­های‌ اینترنتی‌ و غیره، اینها اصلاً مصلحت نیست. من به طور جد از همة‌ كسانی‌ كه نسبت به نامزدهای‌ مختلف علاقه­مندی‌­ای‌ دارند، درخواست می­كنم، اصرار می­كنم كه این علاقه­مندی‌ خودتان را از راه تخریب دیگران، اهانت به دیگران، متهم كردن دیگران نشان ندهید. هر چه می­خواهید از نامزد مورد علاقة‌ خودتان تمجید كنید، تعریف كنید؛ اما دیگران را تخریب نكنید. این علامت بدی‌ است. بعضی‌ جاها در دنیا معمول است اسرار ­خانوادگی‌ یكدیگر را برملا می­كنند، عكس­های‌ پنهانی‌ از هم می­گیرند، افشا می­كنند. خوب، همان­هایی‌ هستند كه وقتی‌ هم رفتند مجلس – دیده­اید در تلویزیون- سر یك مسئله­ای‌ می‌­افتند به جان هم، با مشت و لگد با هم رفتار می­كنند! اینكه امتیاز برای‌ نماینده نیست. آنچه كه در مورد انتخابات باید به یاد مردم عزیز ما باشد، آماده شدن برای‌ حضور همه جانبه و گسترده در انتخابات و كوشش كردن برای‌ شناسائی‌ِ اصلح و مراعات كردن رفتارهای‌ انتخاباتی‌ است.»[9]

5. احتراز از روش­های ناصحیح تبلیغاتی غربی

«فضای انتخابات، باید فضای سالمی باشد؛ فضای تبلیغات، باید با فضای پروپاگانداهای معمول دنیا تفاوت داشته باشد. فشار تبلیغات توخالی در كشورهای به اصطلاح دمكراتیك امروز در دنیا، دمكراسی، یك دمكراسی حقیقی نیست؛ زیرا فشار تبلیغات پُر زرق و برق توخالی، با سخنان فریب آمیز، آن چنان بر ذهن مردم سنگینی می­كند، كه امكان انتخاب درست را به مردم نمی­دهد؛ نمی­گذارند مردم فكر كنند. هر كس كه مقداری از كارهای انتخاباتی كشورهای به اصطلاح دمكراتیك را مشاهده كرده باشد، این معنا برایش واضح است. حرف­هایی كه می­زنند، وعده­هایی كه می­دهند، قیافه­هایی كه می­گیرند، تملق­هایی كه از بعضی از قشرها یا گروه­ها می­گویند، ارتباط­هایی كه با جناح­های خاصی برقرار می­كنند تا نظر آنها را جلب بكنند، اینها كارهای سالمی نیست؛ كارهایی است كه وقتی در یك مجموعة مردمی انجام گرفت، فضا را مسموم می­كند و قدرت فكر كردن به آنها نمی­دهد.»[10]

«ممكن است در دوران انتخابات، گوشه و كنار برای منحرف كردن افكار و آراء، و برای بد جلوه دادن حقایق، و برای كشاندن انتخابات در مجراهای رایج بین غربی­ها -كه با پول و با تبلیغات پولی و با خریدن افراد ضعاف­النفوس و امثال اینها، رأیی را برای كسی، برای جناحی، برای گروه و حزبی درست می­كنند؛ كه این در خیلی از كشورهای دنیا معمول است - كارهای تبلیغاتی و بعضی وسوسه­ها انجام بگیرد؛ اینها نباید باشد.»[11]

«تفاوت دیگر دمكراسی­های رایج دنیا با نظام مردم­سالاری دینی این است كه در مردم­سالاری دینی كارهای رایجِ دنیا و اسراف­ها و تبلیغات پر خرج مطلقاً نباید انجام گیرد. ما در همین سیستان و بلوچستان هزاران جوان را با استعدادهای خوب و قابل رشد و قابل استفاده برای اداره كشور مشاهده می­كنیم كه اینها در یك جا معطّل و منتظر یك وسیله جزئی مانده­اند برای اینكه بتوانند كار خود را دنبال كنند؛ آن گاه عدّه­ای بیایند میلیاردها صرف تبلیغات كنند برای این كه نظر مردم را به سمت خود جلب نمایند؛ آن هم با روش­های بعضاً غلط و بعضاً خلاف شرع ... رعایت ضوابط در همه بخش­ها و زمینه­ها یك امر لازم است و باید با دقّت و به طور كامل مراعات شود.»[12]

6. دوری از تبلیغات دروغین و نیرنگ­آمیز و دادن وعده­های غیرعملی

«من از نامزدهای‌ انتخاباتی‌ خواهش می‌­كنم در تبلیغات، حرف­های‌ واقعی‌ بزنند و كارهایی‌ كه می­توانند انجام دهند و آنچه واقعاً عقیده­شان هست، آن را به مردم بگویند. مردم را آزاد بگذارند تا هركس را خواستند، انتخاب كنند.»[13]

«تبلیغ، صحیح و حق است؛ اما با معنای واقعی كلمه، با حفظ حدود شرعی كلمه، به دور از فریب، به دور از كارهای دروغین و نمایشی، به دور از متهم كردن این و آن.»[14]

«البته مردم توجه باید داشته باشند كه تبلیغات رنگین و متنوع ملاك نیست؛ وعده­های‌ غیر عملی‌ ملاك نیست. من با خودِ نماینده­های‌ محترم در دوره­های‌ مختلف وقتی‌ مواجه شدم، به اینها گفتم: آقایان و خانم­های‌ نماینده! وظیفة‌ نماینده این نیست كه وعدة‌ عمرانی‌ و فلان پروژه، فلان كار را در منطقة‌ انتخابی‌ خود به مردم بدهد؛ اینها كار اجرائی‌ است، كار دولت است. وظیفة‌ نماینده این است كه بتواند قانون مورد نیاز كشور را پیدا كند، آن قانون را جعل كند ... وعده­های‌ غیر عملی‌ دادن، وعده­های‌ بزرگ دادن، اینها ملاك نیست.»[15]

7. پرهیز از تشنّج و جنجال سیاسی و جناحی

«فضای خشونت سیاسی و تشنّج سیاسی و نفرت، به حال انتخابات مضرّ است. یك عدّه را از عرصه حضور در انتخابات بی­زار می كند؛ یك عدّه را دچار تردید می­نماید، دل­ها را می­میراند و امیدها را می­كاهد. من می­بینم متأسفانه بعضی­ها با اظهارات خود در برخی از این نوشتجاتی كه منتشر می­شود، سعی می­كنند فضای نفرت را بر جامعه حاكم كنند. این یكی به جناح چپ بد می­گوید، آن یكی به جناح راست بد می­گوید؛ اینها كجا می­روند؟! كجا می­روید و چه می­خواهید؟! چیست این تعبیراتی كه ساخته­اند و غالباً هم اینها را دشمن در دهانشان گذاشته و پرتاب كرده و یك عدّه آدم غافل - حالا نمی­گوییم مغرض؛ اما بعضی­شان هم قطعاً مغرضند- همین­ها را گرفته­اند و مرتّب لب می­جنبانند و این حرف­ها را تكرار می­كنند؟! چپ و راست چیست؟! این ملت، ملت مسلمان و مؤمن و یكپارچه­ای است. آحاد این ملت، با هم این انقلاب را به وجود آوردند؛ با هم ... این نظام را حفظ كردند؛ با هم یك خطر بزرگ را در طول هشت سال جنگی كه بر ما تحمیل شده بود، دفع كردند. بنابراین ملت با هَمَند؛ این دیواركشی­ها چیست؟! یك عدّه با نامی در گوشه­ای، یك عدّه با نامی دیگر در گوشه دیگری، همین طور مردم را تكّه­تكّه می­كنند. البته مردم هم نشان داده­اند كه به این حرف­ها اعتنایی ندارند؛ این هم معلوم است. مردم راه خودشان را می­روند، كار خودشان را می­كنند؛ حالا هم آنها بروند و كار خودشان را بكنند. باید فضا، فضای آرامی باشد.»[16]

«آن كسانی‌ هم كه دستی‌ در تبلیغات دارند، فضای‌ سیاسی‌ كشور را آشفته نكنند؛ بدگویی‌ از این، اهانت به آن، معارضة جناحهای‌ سیاسی‌ با هم. مردم چه تقصیری‌ كرده­اند كه بایستی‌ ذهن آنها به خاطر انگیزه­های‌ مختلف سیاسی‌ِ اشخاص و گروه­ها و جناح­ها و مجموعه­ها، آشفته و مغشوش شود. این­ها بگذارند فضای‌ انتخابات سالم باشد.»[17]



نوشته شده در سه شنبه 2 اسفند 1390 توسط گروه سبحان
مقام معظم رهبری

نویسندگان
نظر سنجی
ابر برجسب ها
آمار سایت
Blog Skin